Profilering, vad är det?

Om du ser en tumme upp och hör ordet "Like", vilket företag tänker du på då? Facebook, eller hur? Det är ett företag som verkligen har lyckats med sin profilering och det räcker med att se vissa färger i en kombination, eller en tumme upp för att förknippa det med dem. Och det är just det som profilering av företag handlar om. Att med hjälp av en logotyp och ett företagsnamn göra så att människor direkt ser en koppling till ditt företag. Det är viktigt att ha en tydlig profil som är lätt att känna igen, då det skapar ett förtroende för dig och ditt företag. 

Vilken del är viktigast?

Det handlar inte om att ha ett coolt namn, eller en superavancerad hemsida. Det du vill är att folk ska prata om dig och då gäller det att ha en smart webbprofil som folk finner intuitiv och lättorienterad mer än att den har funktioner ingen förstår. Aktiviteter på sociala medier lockar betydligt fler kunder än en sajt som är modern och supersnygg. Samtidigt som du skapar ditt företagsnamn bör du också skapa domännamn och profiler på sociala medier, de går nämligen hand i hand. Detta är inte en helt enkel sak att göra på egen hand, så vi rekommenderar alla nystartade företag att konsultera en reklambyrå för att få fram den mest lämpliga profilen för just ditt företag. Når du ens halvvägs till den igenkänning som en blå och vit tumme har, så har du kommit enormt långt. 

21 dec 2018